Considerarea in calcul a incarcarilor utile la constructii multietajate

Intrebare: Incarcarea utila de la fiecare etaj se poate considera ca fiind independenta una de alta in calculul fundatiilor?
Este rezonabil ca incarcarea utila sa fie luata, in gruparea fundamentala, cu factorul 1.5 la etajul la care este cea mai mare si cu factorul 0.7x1.5 la restul etajelor? Ma intereseaza raspunsul si in legatura cu faptul ca in norma este precizat destul de clar ca vantul si zapada nu se iau simultant cu valorile maxime, nici macar pentru calculul acoperisului. Dupa mine, aglomerarea de zapada se produce atunci cand este viscol si deci incarcarile din vant si zapada sunt destul de legate intre ele, in timp ce legatura care exista intre incarcarile utile de la etaje diferite intr-o cladire multietajata (sa zicem birouri, magazine sau locuinte, excludem depozitele) este mai mica.
La fel, se poate considera incarcarea utila independenta de incarcarea din zapada si deci considerarea doar a uneia din acestea (cea mai importanta)  la intensitatea maxima si a celeilate la o intensitate redusa cu 0.7?
Multumesc anticipat!

Comments

  • edited February 2014
    La starea limita ultima de pierdere a echilibrului se spune clar daca actiunile variabile (predominate sau nu) au efect favorabil asupar sigurantei, efectele acestor actiuni se pot neglija. Reducerea pe verticala a incarcarii variabile de proiectare prin coef. nu poti sa o faci (daca respecti CR0), ce poti sa faci este sa reduci din valoarea normata a incarcarii conform SREN 1991 prin coef. αA. Un exp, sa spunem ca ai o cladire de locuit si conf. SREN 1991 pentru interior valoarea normata este 1.5kPa...2kPa (categoria A), iar pentru balcoane 2kPa...4kPa, o sa alegi ca efect predominant incarcarea din balcon pentru ca este mai mare? Si atunci planseul din interior il dimensionezi la 1.05x1.5kPa? Nu prea mi se pare rational. Pentru ca nu poti sa anticipezi unde se va produce valoarea maxima a unei actiuni variabile de acelasi tip se ia maxim peste tot (pentru acelasi tip de aciune). Legat de zapada si vant, se admite ca nu pot avea valoarea maxima din 50 de ani simultan. Statistic vanturile puternice sunt primavara si toamna, cand zapada nu ar trebuii sa fie cu valori maxime. Daca se intmpla, este deposit prgul satbilit de cod. (ceea ce se si spune, posibilitatea de depasire de 2% in 50ani - pentru incarcarea normata). Pentru verificarea acoperisului se fac 2 ipoteze, a vant ca actiune predominanta, b zapada ca actiune predominanta.
  • Poate nu ai fost totusi atent la ce am scris... vorbeam de fundatii.
    Sunt mult mai legate incarcarea din aglomerare de zapada cu vantul pentru un acoperis decat utila de la etajul 2 cu utila de la etajul 5. Si valorile utile luate in calcul sunt tot maxime posibile, ba de multe ori imposibile (de exemplu la parcari.... o parcare plina ochi nu va avea o sarcina utila topita mai mare de 100...150 kN desi in norme este dat mult mai mult).

  • edited February 2014
    Da, poate am inteles eu gresit o parte din intrebare. se pot face alte ipoteze de proiectare pentru fundatii cu acceptul verificatorului si a beneficiarului si astfel incat constructia sa nu-si schimbe functiunea pe durat de exploatare, sau daca se intampla ar trebuii expertizata. De ce ar fi doar un etaj cu incarcarea utila ca efect predominant sau de ce nu ar fi ultimul cu primul? Sunt greu de rezolvat aceste problem in general. Da, pe buna dreptate, evaloarea incarcarilor si stabilirea combinatiilor de incarcari (corecta sau gresita) poate scumpi sau reduce o investitie. Personal cred ca, ar trebuii sa existe o consecventa in alegerea ipotezelor. Pentru parcari incarcarea normata este de 1.5...2kPa pentru vehicule <3 to (categoria F).
Sign In or Register to comment.

Debug Trace

Info CommentModel->PageWhere()
Info CommentModel->CachePageWhere()
Info
Comment.Page.30.356.1: array (
  0 => '2014-02-11 16:48:35',
)